søndag den 8. marts 2015

Farvel til Havanna og goddag til Viñales

Fredag den 27/2 2015
Dagsmarch Havanna - Viñales 190 km med bus (= 5 timers rejsetid)
og knapt 6 km på gåben
Vækkeuret sagde "Godmorgen" kl 06, vi skulle være klar til afhentning op hotellet kl 08, men med den fart men har på hernede, skal man gange "normaltid" med 2 for at være nogenlunde sikker.....
Det var den helt rigtige dag at forlade Havana på, vinden havde lagt sig og smokken lå tykt over byen FY-DA-FØJ ikke nogen god lugt........
Klar parart start...... vasket, pakket, morgenmad spist og værelse tjekket ud kl 7:50..... bussen ankom kl 8:35... ja, ja vi når det nok.
Så endnu en tur rundt i Havanna og samle flere gæster op fra forskellige hoteller, før turen går mod Vinjales........

Her havde vi oplevelsen af at køre på "motorvej"...... med huller så store som jeg-ved-ikke-hvad..... afkørselsbaner, hvor det kunne lade sig gøre, resten var bare almindelig kryds. På motorvejen, hvor man måtte køre 100 km/t var både fodgængere, cykler, knallerter, hestevogne og enkelte stude-kærrer..... Offentlig busser stopper konsekvent under broerne, så kan passagererne lige gå ad en trappe op på den almindelige vej. Enkelte havde endda bakker med drikkelse og løgranker til salg..... PYHA, vi hyggede os med at "blive kørt".

Casa set udefra...... hyggeligt ikke...
Vel fremme i Viñales blev vi hentet ved bussen af Cassa'ens datter og fulgt op.... Alle stod klar til at tage imod. Ikke en sjæl i huset taler engelsk, kun spansk...... fingerprog er vores bedste ven....... dog har de en bekendt, de kan ringe til, som taler fint engelsk........

Opredningen til os.... fin ikke.....

Efter at have fået læsset bagage af, gik vi en tur på opdagelse i byen.... en lang hovedgade med uhyre farverige huse..... masser af turister..... og endnu flere spisesteder og gadesælgere.

I byen er en fin have som man er meget stolt af. Årstiden er ikke helt til blomster, men den var nu fin alligevel........

På vejen tilbage fandt vi en tankstation....
Så tror da pokker bilerne oser.... de kører på oktan 84............ pris knapt 5 kr pr liter.

Iaften skal vi spise hos familien, og værtinden bestemmer menuen.... det bliver spændende...

Der var disket op med 3 retters menu til aftensmad: suppe med beans, fisk med ris og salat og syltet papay-frugt med ost.... UHMMMM det var godt.......

På nuværende tidspunkt har vi lært,at menu-kort på restaurationer er kun absolut vejledende... de mangler næsten altid mindst 1 ingrediens til hver ret. Sandwich med skinke og ost = Salami og ost, og pizza med tun = med hummer... nå hvad pokker.... vi bliver jo mætte alligevel.....