søndag den 15. marts 2015

Hjemrejse......

Torsdag den 5. og fredag den 6/3 2015

....Og en rigtig lang en af slagsen.
2-dags-march: Trinidad-Havana 475 km i Taxa
Havana-Paris ca 8500 km i fly
Paris-Billund ca 1200 km med fly
Billund-Hedensted 35 km med EGEN bil......
Torsdagen startede med roligt tempo med morgenmad ved "vores eget lille bord"i gårdhaven..... dejlig som sædvanligt... og derefter "pakke-helt-sammen" i vores kufferter.

Kl 10:30 (= kl 1630 dansk tid) blev vi hentet af en Taxi. Denne gang knapt så stor som Taxaen i Havana, den dag vi landede. Denne her var en WW Jetta fra en gang i midten af forrige århundrede..... Air-condition bestod af 2 nedrullede vinduer i fordørene, seler og nakkestøtter fandtes ikke, og de to chauffører var venlig spansktalende mænd. Vær så god "at rulle dig sammen på bagsædet" sammen med 2 stk rygsække og forlig dig med at det var transportmidlet de næste godt 5 timer...... Følte mig begejstret ved tanken om en "tisse-pause" halvvejs.......
Vel fremme ved lufthavnen i god ro og orden og 3 timer før flyet afgik, sagde vi farvel til vores chauffører, som sædvanlig var der intet i vejen med servicen..... kuffert læsset og læsset af, og vi blev fulgt helt ind af døren.......
In-check til flyet foregik med vanlig "sindighed", langsomme computere og lange kø..... lidt af et kunststykke, vi ialtfald ikke var med på var, at der skulle betales 25 CUC pr person for at få lov til at rejse ud af Cuba igen....., så tilbage til "næsten nul" og få et klistermærke, før vi placerede os i den næste kø igen.......
Farvel til Cuba... og tak for denne gang.....

Vel ombord på flyet, var det bare at "falde ned i sædet" de næste 9 timer... og prøve at så sovet lidt.

Vel fremme i Paris havde vi 8 timers ventetid på flyet til Billund, så vi tog RER (Metro'en) ind til Les Halles, som er et KÆMPE inkøbskvarter.
Hold da helt op, hvor var det mærkeligt at se så mange, mere eller mindre nødvendige luksusting, til enorme priser, når man i 11 dage næsten ikke har kunnet købe noget.....

Efter en hyggelig frokost og lidt mere spadseretur i området kørte vi tilbage til lufthavnen og fandt den gate vi skulle flyve fra.

Og ÆV med Æv på vores afgang blev næsten 2 timer forsinket.... det var ikke lige hvad vi havde brug for......

Men den tid gik jo også om ikke andet med en lille lur.......

Efter 33 timers rejse "landede" vi på Gretbjergvej 30...... AHHHHH, hvor dejligt..........

11 fantastiske dage på Cuba.....  Ubeskrivelig oplevelse..... men nu trænger vi også til at komme hjem til det danske forår og vores almindelige hverdag.....
Cuba er et fantastisk land at rejse i, og man skal nok gøre det snart og inden det bliver "amerikaniseret" alt for meget.
Rigtig mange mennesker har ikke ret meget, med det de har er de enormt stolte af. Servicen og hjælpsomheden på det menneskelige plan er utrolig høj, men vil man have materiel luksus, skal man ikke vælge at bo i gå afstand fra de gamle bydele, men vælge badehotellerne, som ligger adskillige km fra "kulturen".
Ønsker man store shopping-centre har vi ialt fald ikke mødt nogen... men masser af små boder med gadehandel af grønsager, frugt...... hmmm og kød.
Men noget jeg synes er fantastisk... i forhold til vores tur til De Dansk Vestindiske Øer, så har mange og specielt unge en drøm, de prøver at udleve.
For nogen vil vi sige en "meget lille drøm", men ligemeget... de går efter deres helt egen drøm.

Jeg har savnet at få dagbogen ud hver dag (det er sjovere for mig... og for jer, håber jeg), men net findes næsten ikke på Cuba, og slet ikke trådløst....
Til gengæld snakker og leger man så umådelig meget sammen, ingen skal jo tjekke Facebook eller E-mail........ Lidt af en øjenåbner.....
Vi ses hjemme...
Feriens selfie.... eller hvad det nu hedder i dag........
Knus Inge og Erik...... " den flyvende pensionister"